Om du upplever störningar eller brister i din boendemiljö som påverkar din hälsa ska du i första hand kontakta din hyresvärd/bostadsrättsförening eller den verksamhet som orsakar störningen. Enligt miljöbalken är verksamhetsinnehavare skyldiga att vidta de åtgärder som skäligen kan krävas för att hindra uppkomsten av eller undanröja olägenheter för människors hälsa. Enligt miljöbalken (9 kap. 3 §) definieras olägenhet för människors hälsa som en ”störning som enligt medicinsk eller hygienisk bedömning kan påverka hälsan menligt och som inte är ringa eller tillfällig”. Om det inte hjälper kan du via denna e-tjänst lämna in ett klagomål till miljöförvaltningen, som då utreder om olägenhet enligt miljöbalken föreligger och om det är skäligt att ställa krav på åtgärder.
På Folkhälsomyndighetens hemsida kan ni läsa mer om råd och riktvärden för inomhusmiljöer tex avseende temperatur, fukt och mögel, buller, ventilation osv. Ni kan också kontakta miljöförvaltningen med frågor innan ni eventuellt lämnar in ett klagomål via denna e-tjänst, e-post miljoforvaltningen@lund.se eller tfn 046-359 50 00.
Observera!
En kopia av ditt inskickade ärende kan komma att skickas till fastighetsägaren eller den verksamhetsutövare som du angett orsakar störningen.
Uppgifterna i denna e-tjänst utgör allmän handling som vanligtvis är offentlig.
Om du har frågor rörande hälsoskydd eller om hur du fyller i denna e-tjänst, är du välkommen att kontakta miljöförvaltningen.
Behandling av personuppgifter
När du använder våra e-tjänster behandlar Lunds kommun dina uppgifter enligt kommunens bestämmelser för personuppgiftshantering. Finns tillgängliga på: Personuppgiftshantering på Lunds kommun.
Tillgänglighetsredogörelse för e-tjänsten
Följ länken för att läsa tillgänglighetsredogörelsen för e-tjänsten: Tillgänglighetsredogörelse för e-tjänster i Abou.
Cookies
Om du har problem med att logga in i våra e-tjänster ber vi dig att stänga av blockering av alla cookies på din enhet.