Från och med år 2024 kommer miljöförvaltningens att börja använda ett nytt sätt att räkna ut hur mycket kontroll du som livsmedelsföretagare kommer att få. Det innebär att alla livsmedelsföretagare behöver “klassas om” under 2023, eftersom de nya reglerna gäller från 1 januari 2024.
Om du vill ha mer bakgrundsinformation, finns fördjupad information om den nya riskklassningsmodellen på Livsmedelsverkets hemsida.
När och hur går det till?
- Vi kommer att samla in information till den nya riskklassningen vid den ordinarie kontrollen för att kunna klassa om verksamheten till de nya reglerna.
- Du kan även själv lämna uppgifterna som vi behöver genom att använda denna e- tjänst.
- Vi uppskattar att det kommer att ta ca 20 minuter för dig att lämna uppgifterna via e-tjänsten.
Förberedelser - innan du lämnar uppgifter i e-tjänsten
- Har du en certifiering? Vissa standarder ger minskning av kontrollfrekvens.
- Övriga uppgifter som är bra att ha till hands är produktionsvolym (exempelvis antal ton utgående mängd livsmedel) och antal sysselsatta/årsarbetskrafter i verksamheten.
Vilka uppgifter behöver jag som livsmedelsföretagare lämna?
De nya reglerna utgår från andra uppgifter. Du som livsmedelsföretagare kommer därför att behöva lämna nya uppgifter om din verksamhet utifrån följande fyra delar:
- Huvudaktivitet handlar om vilken den huvudsakliga inriktningen är för verksamheten, t.ex. restaurang, skolkök, importör tillverkningsindustri, huvudkontor, e-handel m.m.
- Aktiviteter (underaktiviteter) som sker i verksamheten, alltså vad livsmedelsföretaget gör.
- Om verksamheten hanterar livsmedel som omfattas av specialregler (produktgrupper).
- Verksamhetens omfattning (avser vilken storlek eller spridning verksamheten har, kan exempel redovisas som antal årsarbetskrafter eller antal ton utgående mängd livsmedel.)
Kostar det något?
Det kostar inget att lämna nya uppgifter inför den nya riskklassningen.
Vad kan du göra i e-tjänsten?
- Idag kan du endast lämna uppgifter för att få din verksamhet omklassad till de nya reglerna.
- 2024 kommer ytterligare funktioner som gör det möjligt att anmäla registrering av nya företag/verksamheter samt meddela ändringar i verksamheten. Exempel på förändringar är ägarbyten, ökad produktion eller produktion av nya typer av produkter.
Vem kan använda tjänsten?
- Du som firmatecknare kan lämna uppgifterna och fylla i e-tjänsten själv eller be någon om hjälp.
- Du som representerar verksamheten men inte är firmatecknare kan också använda e-tjänsten.
- Både firmatecknare och annan representant behöver bankID för att logga in i tjänsten.