Logo
  • Lundaförslag
Logga in
  • Lundaförslag
  • Startsida

Ansök om trygghetslarm

Trygghetslarm finns för att du som bor hemma ska känna dig tryggare. Du bär ditt larm som ett halsband eller en klocka och med hjälp av det kan du kalla på hjälp när som helst under dygnet. När du trycker på larmet får du kontakt med vård- och omsorgsjouren som är bemannad dygnet runt. Jouren kan kontakta hemvården eller ringa efter en ambulans om du behöver det.

Information om nycklar

För att vård- och omsorgsjouren ska kunna hjälpa dig om du skulle larma, måste du lämna ut nycklar till din bostad i samband med att trygghetslarmet installeras. Nycklarna ska passa i alla dörrar och portar, som man behöver passera på väg in till din bostad. Om det saknas nyckar till din bostad så installeras inget trygghetslarm.

Information om avgifter

Lunds kommun tar ut en avgift för insatsen trygghetslarm, högst 243kr per månad. Du betalar avgiften för varje påbörjad kalendermånad, så länge larmutrustningen finns kvar i bostaden. Inga andra kostnader tillkommer. Du har rätt att få din avgift prövad mot dina inkomster och utgifter.

Om du har frågor gällande trygghetslarm, kontakta en biståndshandläggare via kommunens medborgarcenter, tel. 046-359 50 00.

Logga in till e-tjänsten

Kontakta oss

Telefonnummer
046-359 50 00

E-post
lunds.kommun@lund.se

Postadress
Lunds kommun
Namn till verksamheten
Box 41, 221 00 Lund


Öppettider för medborgarcenter:
Måndag-torsdag kl. 08 - 17
Fredag kl. 08 - 16
Dag före röd dag kl. 08-15


Besök

Vänd dig till våra medborgarcenter om du behöver komma i kontakt med kommunen i ett ärende.
www.lund.se/medborgarcenter

Hjälp med självservice
Mer om e-legitimation >>
Ladda ner Acrobat Reader >>
Så hanteras dina personuppgifter >>